tiistai 10. syyskuuta 2013

Koulussa

Kuulun fb:ssa muutamiin ryhmiin, oon niistä osasta kertonutkin. Ihan kivaa on kuulua niihin ja saada sillä tavalla uusia näkökulmia eri asioihin tai vähän erilaisia juttuja kuin omien kavereiden kanssa. Yksi kiva ryhmä on "Olin teini 70-luvulla". Siellä muistellaan kaikkia vanhoja 70-luvun juttuja, mitä nuorisolla oli siihen aikaan. Jo kerran postailinkin siitä kun itse kerroin mitä kirjoja silloin luin. Nyt siellä oli yhdessä ketjussa aiheena mistä kouluaineista tykkäsi. Mä kävin kansakoulun ja kansalaiskoulun liikelinjan. Kansakouluajalta en muista oikein mitään, niinkuin olen teille jo kertonutkin, jotenkin se lapsuuden aika on hävinnyt mielestä, ihan muutamia väläyksiä siitä kun olen mummun kanssa maalla, muistan, muuten ei oikeastaan mitään. Vasta tuolta 5.-6 luokan ajalta on joitain muistikuvia ja olisi varmasti vielä enemmänkin, jos saisin ne omat valokuvani sieltä sisareltani, jonka piti ne lähettää kun tekee selvityksen mikä on kenenkin, siitä on nyt neljä vuotta aikaa. Mutta kun emme ole olleet väleissä vuosiin, minä oon se perheen mustalammas, niin en halua hänelle soitella niistä, itse lupasi lähettää.
Niin, mä taas hyppäsin asiasta toiseen. Ne kouluaineet mistä mä tykkäsin, siis kansalaiskoulussa, oli tekstaus, konekirjoitus, laskento, laulu, englanti ja suomen kieli+ainekirjoitus. Aineita oli aina kiva kirjoittaa, mun aineita luettiin melko usein luokan edessä. Välillä se tuntui nololta, mutta sain hyviä numeroita niistä. Ja nythän mä oon jatkanut tätä kirjoittelua ja koko ajan kirjoitellut runoja. Kaikki lukuaineet, maantieto, historia yms., ne oli oikeesti niin kuivia, pakko oli aina kokeisiin lukea ulkoa joitain asioita, kun en jaksanut tunnilla keskittyä yhtään. 

Käsityö ja piirustus oli melko kivoja, mutta olisi ollut vielä enemmän jos ei olisi pitänyt mennä kaikkien kässässä samaan tahtiin, mä olin aina se hitain, se raivostutti. Liikuntatunneista olen jo kertonutkin melkein ensimmäisissä postauksissa, mutta voin nyt tässä toistaa että ne olivat ihan kammotuksia. Pesäpalloa, lentopalloa, koripalloa (mulla pallokauhu), sit ne ihanat sisäliikuntatunnit vain tytöille, piirissä mentiin ja vanha naisope seisoi näyttämöllä tiukka nuttura päässä ja löi tamburiinilla tahtia kun me tytöt juostiin ja loikittiin piirissä. Ikuisesti jäänyt mieleen se hokema: "yksi-kaksi-hyppy, yksi-kaksi-hyppy, ympäri-ympäri-ympääärii ja alusta", voi kiasus ja kamalat jumppapuvut piti olla kaikilla. 
Entäs se talviliikunta, luistelua ja hiihtoa ja alituiset kilpailut joka tunnilla, mä aina hiki päässä viimeinen. En ole sen jälkeen koskaan luistellu enkä hiihtänyt. Teininä sitten jo joskus pinnattiin liikkatunnilta, mut ei nyt kovin usein. (toivottavasti mun teinipoika ei lue tätä !! )

Kotitalouttakin oli, mutta ei niin paljon kuin siellä keittiölinjalla, tai olikohan se kotitalouslinja nimeltään..hmmm..muistaako joku??
Pääsin pois koulusta -74 ja menin töihin. Sitten -91 alotin kauppiksen, kävin laskentatoimen linjan. Sielläki tykkäsin tekstauksesta ja mainonnasta, konekirjoituksesta ja matikasta sekä tietty laskentatoimesta. Kielistä myös, englanti ja ruotsi, tämä tuli mulle ihan uutena ja olikin tekemistä hiukan enemmän aikuisena alkaa opiskelemaan uutta kieltä, mutta loppuviime meni oikein hyvin, vitonen tuli päästötodistukseen (arvostelu 1-5). Muutenkin läpäisin hyvillä numeroilla, keskiarvo 4,6. Täällä koulussa oli jo kivaa ja motivaatio erilainen kun olin jo 32 vuotias. Hiukan kyllä kieltämättä raskasta kun oli neljä lasta ja nuorin 10 kk kun aloitin. Mutta en ole katunut kertaakaan, että sinne lähdin. Öisin luin kokeisiin, saunalla, rauhassa. Hienoa aikaa oikeastaan, näin jälkeenpäin ajatellen ja sieltä tuli paljon uusia, eri-ikäisiä tuttuja, joista osaa vieläkin näen.

Mulla on fb kavereissa ainakin yksi joka oli samalla luokalla kauppiksessa ja neljä kaveria jotka olivat samalla luokalla 5. ja 6. luokilla kansakoulussa. Sitten lähdin sinne kansalaiskouluun ja nämä kaverit jäivät. Nyt siis tavattiin uudelleen fb.n kautta, 42 vuotta myöhemmin. Upeeta että on olemassa some!
Mut hei, taas keskiyö. Mä aloitin tän postailun jo aiemmin, mutta katoin välillä klo 20 CSI, klo 21 Ilman johtolankaa, sitten ruokin marsut ja kävin suihkussa ja taas alkoi CSI klo 22.35, sekin piti vielä luurata. Niitä tuli tuplat, mutta en jaksanut sitä viimeistä enää katsoa, vaan tulin kirjoittelemaan ja toivottelemaan kavereille hyvät yöt tuonne fb:n puolelle.

Teillekkin oikein hyviä unia! Huomiseen!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kiitos kommentistasi :)