tiistai 7. heinäkuuta 2015

Retriitti

Olimme Lauran ja 30 muun kanssa upeissa Turun saariston maisemissa meditaatio-retriitissä 26.-28.6, nimi oli "Vihreä Enkeli", Brahma Kumariksen järjestämä. Niinkuin nimikin jo sen sanoo, aihe oli luonto ja Äiti Maan kauneus. Retriitti ja ruokailut olivat ilmaisia, vain majoitus ja matkat kustansi jokainen itse. Eli ei kallis. Menimme saareen lautalla, upea, uusi kokemus sekin.
                                                    Odotellaan lauttaa!
                        Lautalla ajelimme kohti Iniön saaristoa, noin 20 minuuttia!
                                                   Saavumme saareen!
Pyysimme kauniita ilmoja ja saatiinhan ne sinne. Välillä oli pilvistä ja välillä aurinko paistoi, mutta ei satanut ja oli upean lämmin viikonloppu! Mökki jossa majoituimme kahdestaan Lauran kanssa, oli pieni ja vaatimaton ja ulkovessat, mutta hintakin oli vain 140e meiltä kahdelta koko sen kolme päivää. Meillä kävi hyvä tuuri siinä, että meidän huoneen vieressä oli myös sauna ja suihku, joten siihen oli helppo piipahtaa pyyhe vain päällä. Mökissähän me tosin kävimme vain nukkumassa, itse retriitti ja kaikki muu siihen liittyvä oli pienen matkan päässä toisessa majoituspaikassa. Siellä myös vetäjät majoittuivat.
                                               Meidän pieni saunamökki!
Aamusella lähdimme aina aikaisin ensimmäiseen meditointiin ja sen jälkeen aamupalalle, Brahma Kumariksen väki teki itse retriitti väelle kasvisruokaa. Leipoivat ihanaa leipää joka oli aina pehmeää ja lämmintä sekä aamu- että iltapalalla ja tekivät maistuvia leivoksia päiväkahvin/-teen kanssa.
                                            Retriittipaikasta kuvia!
Näillä kukilla esittelimme itsemme koko ryhmälle! Minä päivänkakkaralla ja Laura ruusulla.
Kuulimme esitelmiä Äiti Maamme suojelemisesta, kävelimme hiljaisuudessa luontopolun ja meillä oli myös erilaisia work shoppeja, sekä tietenkin meditointia. Meditoinnit olivat erittäin voimallisia ryhmässä. Välillä oli ohjattu ja toisinaan sitten ihan vaan hiljaisuudessa meditoimme. Tunsi miten pääsi jonnekkin kauas ja etäälle. Hiukan olisin kaivannut vielä lisää meditointia, mutta ihan kiva oli tämäkin retriitti ja mitkä maisemat!

Tässä kuvia toisesta paikasta, toiselta saarelta, jonne menimme pienemmällä lautalla. Siellä olimme sekä lauantaina että sunnuntaina. Kuulimme esitelmät ja kävelimme luontopolun, syvässä hiljaisuudessa, vain luontoa kuunnellen. Retriittiläisiä en viitsinyt kuvata, olisi tarvinnut jokaiselta kysyä lupa julkaisuun ja kun osa oli ulkomaalaisia, jätin sen tekemättä.
                                          Siirrytään lautalla toiselle saarelle!
                                           Ohjaajia Golo, Gitte ja Ella!
                                            Toinen retriitti paikkamme!
                                     Saarella oli myös kaunis, vanha kivikirkko
Luontopolulle lähdössä, kuvassa Laura ystäväiseni. Me olimme ainoat jotka ottivat puiset vaellussauvat mukaan, ja ne oli kyllä tarpeen noustessa ja laskeutuessa kallioita. Polku käveltiin edestakaisin, eli palasimme takaisin tähän samaan kohtaan.
Luontopolun varrella oli lasisia tauluja joissa kerrottiin erilaisista kasveista, puista, sammalista, linnuista ja muista eläimistä
                   Polku oli merkitty valkoisin, maalatuin nuolin joita näkyy puissa
                                           Välillä näkyi hauskoja mäntyjä..
                                             ...välillä näinkin vehreää
Puolivälissä matkaa! Kalliolla istuu Brahma Kumariksen naisia hiljentymässä. Tässä samassa paikassa pysähtyi ja hiljentyi moni muukin, maisemat olivat niin valtaisan upeat.
Luontopolun kääntöpaikka, eli polku loppui tähän näköalakalliolle! Maisemien ihailun jälkeen lähdimme kävelemään takaisin alkuun. Takaisin päin matka meni sukkelasti, kun ei jääty enää katselemaan jokaista ihanaa kasvia tai kukkaa joka polun varrella kasvoi.
Ihan viimeisenä workshoppina kirjoitimme jokainen kirjeen Äiti Maalta itsellemme. Kaikki etsivät hiljaisen, oman paikan, jossa kuunteli maan ääniä ja luonnonhenkien kertomaa. Upeita kirjeitä tuli kaikille. Vielä meditoimme kerran kauniissa auringonpaisteessa, läheisellä kalliolla. Saimme kaikki ihanat lähtölahjat ja halaukset ohjaajilta. Siihen päättyi se upea retriitti! Vähän oli haikeaa, mutta joskus uudelleen.
                                        Kotimatka alkaa! Lautta jo tulossa
Noissa kuvissa näkee kun ihmiset katselevat kallion koloon, sieltä löytyi tällainen perhe
                                                 Ja eikun menoksi!
Sonja (vas.), hän on Kööpenhaminan Brahma Kumariksen toiminnanjohtaja ja Gitte on vastaava Suomessa. BK:ssa ovat naiset johdossa!
Sinne ollaan menossa..ajetaan noin 4km ja sitten toiseen, isompaan lauttaan. Vähän mietittiin että millaisethan jonot siellä mahtaa olla, kun kesämökkiläisetkin lähtevät yhtäaikaa. Pyydettiin enkeleiltä että mahdutaan kuitenkin mukaan ja niinhän se kävi.
Isolla lautalla olikin sitten autoja monessa kerroksessa ja lisäksi pyöräilijät ja kävellen liikkuvat, hiukan jännitti, mutta päästiin perille mantereelle ja alkoi kotimatka vielä omalla autolla, noin 3½ tuntia siihen meni. Reppu täynnä voimaantumista ja uusia asioita!