lauantai 10. lokakuuta 2015

Loman tunnelmia kuvina

Madeira 28.9 - 5.10.15

Koko perheen haave toteutui, kun pääsimme lähtemään Aurinkomatkojen matkalle Madeiralle. Siellä oli ihan valtavan ihanaa. Upeat maisemat ja ilmat, hyvää ruokaa, ihana hotelli merinäköalalla. Kaikki meni just nappiin ja mitä siitä voi muuta tulla kuin erittäin onnistunut ja rentouttava loma.

Oltiin siellä ensimmäistä kertaa, mutta ei varmasti viimeistä. Leuto ja lämmin ilmasto, välillä sataa, mutta se ei juurikaan laske lämpötilaa. Subtrooppisen ilman ansiosta kaikki kasvit kukoistavat melkein ympäri vuoden. Rehevä ja vehreä saari, varsinkin pohjoispuoli, siellä oli upeita laakeripuumetsiä, eukalyptuspuita sekä monia kastanjapuita ja paljon kukkia, niitä riitti silmän kantamattomiin. Maailman parhaita ilmastoja hengittää. Ei mikään iso saari kuitenkaan, puolet Ahvenanmaan koosta, mutta ilmat vaihtelevat eri puolilla saarta ja korkeuserojakin on melkein 2000m. Meidän loman aikana etelä-osassa satoi kaksi kertaa, ekalla kerralla oltiin retkellä pohjois-osassa jossa ei satanut, toisella kertaa oli jo loman toiseksi viimeinen päivä. Silloin satoikin melkein koko päivän, mutta lämpötila oli sadepäivänäkin +23-24 astetta, illaksi sitten sää selkeni ja saatiin vielä nauttia auringosta. Aurinkoisena päivänä lämpötila kohosi +28-29 asteeseen, merivesi n.+24. Mitään myrkyllisiä eläimiä ei siellä ole, ei hämähäkkejä, skorpioneja tms. Suurin riistaeläin on kaniini. Muutama sisilisko nähtiin vuoren rinteillä lämmittelemässä. Suosittelen ehdottomasti matkustamaan Madeiralle!

Olisi kiva kuulla kommenteissa teiltä kokemuksia jotka saarella olette käyneet :)

Näin meidän pitkään haaveenamme ollut  loma sitten meni:

Ajellaan kohti Vantaata. Lento lähti 9.55 joten kotoa lähdettiin kuuden aikaan ajamaan. Pakattiin jo illalla kaikki valmiiksi.
Vihdoin lentokentällä!
Tällä kohta ilmaan, perhosia vatsanpohjassa..
Hei, me lennetään!
Rivillä 26 ja ikkunapaikka neidillä
Hurjaa vauhtia mennään kohti Madeiraa
Ronja huomasi ikkunasta sateenkaaren, joka näkyi ylöspäin ympyränä. Aika jännä ilmiö!
Siinä se nyt sitten on! Hiukan lyhyempi lentoaika kuin normaalisti, oli myötätuuli. 4h 50min.
Hotellissa, noin klo 13 paikallista aikaa! Vidamar Resorts jonne meillä oli perhehuoneisto varattuna. Kahdeksas kerros ja upea merinäköala parvekkeelta.
Matkalaukkuja odotellessa. Ne tuotiin eri kyydillä ja huoneeseen asti.
Kun saatiin uikkarit, niin heti tietty hotellin merivesialtaisiin uimaan. Nuoriso nautti!
Välillä virvokkeita! Arvaa mikä kenenkin :)
Uimisen ja auringossa makailun jälkeen lyhyt kierros kaupungilla. Etsittiin lähin supermarket josta haettiin vettä ja hedelmiä huoneeseen. Huoneessa oli jääkaappi, johon mahtuikin jotain. Muutama kuva hotellin edustalta sekä kukkivista puista.
Lopulta päivälliselle. Meillä oli puolihoito, johon kuului aamiaispuffee sekä päivällispuffee. Olikin jo koko porukalla nälkä, kun ei oltu koneeseen varattu etukäteen ruokia. Olin kyllä tehnyt evästä mukaan, jotka syötiin koneessa.

Hotellissa oli joka ilta erimaalainen tarjoilu, en muista miltä illalta tämä kuvassa oleva oli, Portugalilainen puffee, aina oli ruokaa tarjolla yhtä paljon, mutta hotellikin oli iso, 300 huonetta ja osa niistä perhehuoneita. Näistä kuvista jäi pois vielä juustopöytä, se oli hiukan sivummalla näistä muista tarjoilupöydistä. Joillekkin näytti kyllä tulevan runsaudenpula, niin kukkuraisia lautasia kuljettivat. Kala oli todella hyvää, sitä söin joka ilta, varsinkin Musta Huotra, hirviön näköinen, mutta maukas. Myös mustekalaa ja katkarapuja ja paljon erilaisia salaatteja tuli maisteltua. Miehille oli lihaa, lammasta, possua tai nautaa ja Ronjakin löysi aina lautasellisen syötävää, vaikka ei lihaa syökään. Muutenkin annoskoot täällä oli huikeat joka paikassa. Jos osti vaikka 5 euron salaatin, sitä oli iso lautasellinen kukkuroillaan.
Aamut oli huikean hienoja. Ennen auringonnousua menin parvekkeelle meditoimaan, muut vielä nukkuivat. Kuului vain meren vaimea humina ja pienen kalastaja-aluksen putputus. Upeaa!
Aamiaiselle, pieni kävelylenkki puistossa ja aamu-uinnille!
Kävelyretki ostoskeskukseen, Funchal Forum. Noin 5 km kertyi matkaa edestakaisin, teki ihan hyvää runsaan aamupalan jälkeen. Vettä meni kävelyllä paljon, aikas kuuma, +28 varjossa. Ja mikä se siellä ensimmäisenä kauppana näkyikään, H&M..jota ei kyllä näy näissä kuvissa, on tuolla alakerroksessa.
Yhtenä päivänä käytiin saarikierros retkellä. Alettiin nousta bussilla hotellialueelta ylöspäin, kohti saaren pohjois-osaa ja näköalakohteita sekä kokeiltiin levada-kävelyä. Aurinkomatkat ainakin tekevät Madeiralle myös ns. Hyvän olon lomia, eli kuntolomia, johon kuuluvat juuri nämä levada-kävelyt ja erilaista hyvän olon ja mielen aktiviteettia. Levadia on eri pituisia. Kolmesta kilometristä aina kymmeniin. Muutenkin vuorilla on paljon polkuja joilla voi tehdä eripituisia patikointeja.
Noustiin ensin 1810 m meren pinnasta. Oli hiukan viileämpi kuin alempana, ei toki kylmä, aurinko paistoi puhtaalta taivaalta. Ehkä noin kolme astetta vähemmän.
Tällä näköalapaikalla oli myös Naton sääpallo
 Seuraavaksi lyhyelle levada-kävelylle laakeripuumetsään. Levadat ovat kastelukanavia joilla on johdettu vettä viljelmille. Niiden vieressä kulkee polku jota pitkin levadoitten hoitajat ovat kulkeneet. Nyt niitä pitkin kulkee patikoijat. Kerättiin muutama laakerinlehtikin muistoksi, joita oli puista putoillut. Kuvassa opas Maiju.
Kävelyn jälkeen jatkettiin matkaa pieneen kylään, jossa on vielä jäljellä muutama A-mallinen talo, jollaisissa ennen siellä on asuttu. Nyt niissä on käsityöläisten töitä myynnissä, pieni kukkakauppa sekä matkamuistoja.
Poikettiin Ronjan kanssa ruusutarhallakin. Tosin paras kukinta-aika oli jo ohi, mutta löytyi sieltä vielä muutama kauniskin kukka.
Bussiin ja vielä yhdelle näköalapaikalle. Lasinen lattia josta oli suora n.600m pudotus Atlanttiin, ei siis minun juttuni, niin paha tuo korkeanpaikankammo. Kuvia otin kaiteen toiselta puolelta. Kaikki kissat löysivät aina Ronjan, joka on erittäin eläinrakas ja olisi pakannut kaikki villeinä elävät kisut mukaan kotiin, jos mahdollista.
Näköalapaikalta näkyi Funchalin kaupunki jossa hotellimme oli.
Perjantaina lähdettiin vain naisissa retkelle, Nunnienlaaksoon. Miehet päättivät mennä jalkapalloilija Cristiano Ronaldon museoon. Siellä oli teinipoika ottanut kuvan itsestään virtuaalisen Ronaldon kanssa ja museon työntekijän mukaan, ensimmäisenä suomalaisena kannatellut käsissään kultaista jalkapalloa.
Nunnienlaakso näkyi näköalapaikalta jossa ensin käytiin. Pieni omavarainen kylä vuorien keskellä. Saanut nimensä siitä, että joskus kun oli merirosvoja ja he tulivat saarelle ryöstöretkelle, nunnat veivät naiset ja lapset tänne laaksoon turvaan sotimisen ajaksi.
Sieltähän joku kisu taas löytyi, Nunnienlaakson hautausmaalta
Kylässä oli kaunis, pieni kirkko johon käytiin tutustumassa muutaman muun retkeläisen kanssa. Katolilaista uskontoa tunnustavia on 96% Madeiralaisista. Erittäin kauniita yksityiskohtia kirkossa, otin vaikka kuinka monta kuvaa, laitan tähän muutaman niistä
                                                    Kattomaalaus
Sytytettiin kirkossa myös kynttilät. Se syttyi automaattisesti kun 20 sentin rahan tipautti laatikkoon.
Nunnienlaakson ihanan tunnelman jälkeen lähdettiin kohteeseen jota olin paljon odottanut, chakra-polulle. Korkean vuoren päällä on iso Kristus-patsas, jonka juurelta lähtee merenrantaan pitkät portaat, 200 askelmaa. Portaat ovat chakra-polku. Ensin ne mennään alas ja sitten ylös. Ylöstullessa tehdään chakrojen tasapainoitus. Matkan varrella on tasanteita joissa voi chakrat puhdistella vuoren voimallisella energialla. Ensimmäisellä tasanteella neljä ensimmäistä ja viimeisellä seitsemäs, eli kruunuchakra. Oli voimallinen kokemus! Suosittelen tätä polkua, jos Madeiralle menet. Onhan se korkea ja itsekin vähän mietin, huonokuntoisena, että jaksanko ne tulla ylös, koska oli niin kuuma, mutta jaksoin. Ronja juoksi ne alas nopeasti, ja ylöstullessakin alkumatka meni vikkelästi, mutta sitten loppumatkan jo käveli hitaammin. Vesipullot oli mukana..
Osa on kännykällä otettuja kuvia joten ei niin hyvätasoisia, kamerasta loppui akku. Tässä kuvassa käpyttelen pikkuhiljaa alaspäin, nuoli osoittaa missä kohdassa olen.
Ja sitten takaisinpäin...matkalla istahdettiin chakratuoleille tasapainoitukseen.
Kuuma tuli ja vettä meni, mutta mä tein sen! Kiitos enkeleille avusta, nyt on hyvä olla
Lauantaina päätettiin lähteä muutaman kilometrin päähän Funchalin keskustaan shoppailu kierrokselle. Kengät oli halpoja, mutta maltoin mieleni, enkä ostanut kuin yhdet itselle, Ronjalle kahdet. Muutamaan tunikaan tuli kyllä törsättyä..ja tietty lapsille ja lapsenlapsille tuliaiset! Aamusella näytti jo että tulee kaunis päivä ja niinhän siitä tulikin.
Näpsin kuvia sieltä täältä kaupungista..
Kolme meistä meni vielä vaijerihissi ajelulle..arvaatte varmaan kuka jäi kyydistä pois..yksi korkeanpaikankammoinen. Minua ei tuonne saisi!
                                 Taksiiii! Kohti hotellia...
Viimeinen kokonainen matkapäivä, sunnuntai! Satoi, jo koko yönkin ja tuulen voimakkuus 33m/s. Meri oli harmaana. Lämpötila silti koko päivän n.+23-24 astetta. Käytiin hitaalla aamiaisella ja tutustumassa paremmin hotelliin sekä oleskeltiin huoneessa. Onneksi iltapäivällä sade taukosi ja aurinkokin tuli esiin, saatiin vielä hetki nauttia sen lämmöstä.
Maanantai aamuna herättiin aikaisin, aurinko paistoi, mutta vielä oli jotain pilviäkin jäljellä. Illalla oli kaikki jo pakattu valmiiksi, käytiin aamaisella ja vietiin laukut hotellin alakertaan. Sieltä ne noudettiin ja vietiin kentälle. Huoneiden luovutus oli klo 11. Klo 11.45 lähtö kentälle, lento lähti 14.40, nämä siis paikallisia aikoja. Meille ei silti jäänyt juuri yhtään ylimääräistä aikaa, että oltaisiin vielä kentältä voitu ostaa jotain. Kentällä oli niin valtavat jonot joka paikkaan.
                                    Atlantti <3
Bussin kyydissä Funchalin lentokentälle..
Just kun meidän vuoro olisi tullut lähtöselvitykseen, tietokone alkoi klikkaamaan...taas odotettiin..ja lopulta meidät siirrettiin toiselle luukulle
Turvatarkastusjonossa...ja eiku jonotetaan..45 minuuttia
Vihdoin lentokenttäbussissa..matkaa koneelle oli vain 10m, mutta kentällä ei saa kävellä joten vietiin bussilla

Näkemiin kaunis Madeiran saari! Tullaan varmasti uudelleen.
Vantaalla n. klo 22 Suomen aikaa...ja taas odotellaan
Kohti Hämeenkyröä. Poikettiin vielä ABC:llä ostamassa jääkaappiin jotain aamua varten. Kotona kahden maissa ja suoraan nukkumaan.
Tiistai aamu oli kaunis, pikkupakkanen ja maa kuurassa.
Matkalaukut saavat mennä varastoon odottelemaan seuraavaa matkaa.
Töissä taas! Uusin, voimallisin energioin. Tervetuloa hoitoihin!

Kiitos kun luit matkastamme!

Enkeleitä päivääsi
Elina

1. Kiitos Elina matkakertomuksesta! Hienoja kuvia ja tunnelmia, tuonne tarvii joskus itsekin lähteä :-)

1. Kiitos Laura :) Kyllä kannattaa lähteä

2. Kiva oli kuviasi katsoa ja muistella omia matkoja, ollaan jo 3 kertaa käyty, ja ehkä vielä joskus uudelleen :)